Projektismertető

Erdei iskola fejlesztése – KEOP-3.3.0

A Természetes Életmód Alapítvány, mint nyertes pályázó a Környezet és Energia Operatív Program „Az erdei iskola hálózat infrastrukturális fejlesztése KEOP-3.3.0” pályázati konstrukciója keretében vissza nem térítendő támogatást nyert erdei iskolájának fejlesztésére.

Képek a projektről

A támogatott projekt főbb adatai:

Cím: Agostyán–Ágoston-ligeti erdei iskola fejlesztése
Azonosítószám: KEOP-3.3.0-2008-0050

Honlap: www.agostyanerdeiiskola.hupont.hu

Kedvezményezett: Természetes Életmód Alapítvány (2835 Tata-Agostyán, Török Ignác u. 3.); kapcsolattartó Labanc Györgyi kuratóriumi elnök (30/4195080, )

Támogató: Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (1077 Budapest, Wesselényi u. 20-22.)
(Nemzeti Fejlesztési Ügynökség Környezetvédelmi Programok Irányító Hatósága)

Közreműködő szervezet: Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium Fejlesztési Igazgatóság (1134 Budapest, Váci út 45.);kapcsolattartó Tamasi Dóra (1/2386629, )

Elnyert támogatási összeg: bruttó 36.093.201 Ft
Támogatási arány: 100%

Megvalósítási időszak: 2009. október 1. – 2011. december 31.

Projekt célja

A fejlesztési projekt céljai és várt eredményei, adott esetben számszerűsítve:

 

Hosszú távú célok:

Környezeti nevelési tevékenységünk mértékét növeljük és színvonalát teljes körűen javítsuk

  • Alapvető cél, hogy az erdei iskolánkban folytatott környezeti nevelési tevékenységet minél több gyermek és pedagógus vegye igénybe. Létszámuk növekedésének felső határt a terület ilyen irányú eltartóképessége és a működtetést végző szervezet kapacitása adja meg. Azonban ettől még messze vagyunk, így fontos a résztvevői létszám növelése. A több látogatónak is elegendő és a jelenleginél jobb infrastrukturális körülményeket szeretnénk biztosítani. A hatékony ismeretátadás érdekében pedig szükség van az oktatási, nevelési szakmai tartalom fejlesztésére.

Erdei iskolánk működését fenntarthatóbbá és elérhetőbbé tegyük

  • Alapítványunk összes tevékenységénél, kiemelten az erdei iskola szolgáltatásnál is érvényesíti a környezeti fenntarthatóság elveit. Ennek gyakorlatban is bemutatható, mindennapok során a látogatók számára is érzékelhető módon való megjelenítése a célunk, konkrétan a kizárólagos alternatív energiával való működéshez szükséges további napelem és szélgenerátor beállításával és az esővízgyűjtő rendszer kiépítésével. Ezzel a környezeti terhelés csökkentése mellett természetesen a működtetés költségét is mérsékeljük. Az erdei iskolánk területén, annak épületeiben való mozgás megkönnyítésével a mozgáskorlátozottak számára szeretnénk elérhetőbbé tenni a szolgáltatásunkat.

 

Rövid távú célok:

Erdei iskola szolgáltatáshoz szükséges infrastruktúrát bővítsük és javítsuk

  • Az erdei iskola foglalkozásoknak otthont adó épületek funkcióját szélesíteni szükséges, illetve tágabb fedett foglalkozási-pihenő teret kialakítani. Ezzel tisztább és kényelmesebb körülmények között lehet a foglalkozásokat megtartani, valamint új funkcióval (gyógynövények, erdei termések szárítása, vizsgálata) bővíteni az épületet, mindezt természetbarát anyagokkal és hagyományos építészeti stílussal.

Ismeretátadáshoz szükséges szakmai tartalom teljességét és minőségét javítsuk

  • Az erdei iskolai foglalkozásokon a diákoknak átadott ismeret tartalmát a kapcsolódó szakterületek tudásbázisának fejlődését követve bővíteni és frissíteni szükséges. Másik célunk, hogy az akkreditált pedagógus továbbképzésünk kísérő írásos szakanyaga is teljesebb körű és korszerű ismeretet adjon az erdei iskolai oktatásban résztvevő tanároknak, nevelőknek.

Környezeti nevelési szolgáltatásunkat gyarapítsuk; erdei iskolánk működésének hatékonyságát és fenntarthatóságát növeljük

  • Célunk, hogy a fenntartható fejlődés energia- és vízgazdálkodással kapcsolatos korszerű ismereteivel is ellássuk a gyerekeket. Eddigi tapasztalataink alapján alapvető fontosságú, hogy ezt a mindennapi gyakorlatban is átélhessék, pár napig a saját bőrükön is érezzék, hogy ezek a szelíd-energia és víztakarékos módszerek tényleg működnek. Ezzel egyben csökkentjük az energia- és vízfelhasználásunk környezetre gyakorolt káros hatását, és mérsékeljük annak költségét is.

Erdei iskola szolgáltatásunk hozzáférhetőségét bővítsük

  • Az erdei iskola központi épület-együttesében és annak közvetlen közelében meg kell oldani a kerekesszékkel való bejutás és mozgás feltételeit. Az elmúlt időszakban jelentkező ilyen irányú igények miatt szükséges megfelelő feljáró létesítése, az épületrészek közötti és az épületen belüli mozgás, valamint WC kialakítása indokolt.

 

Tervezett fejlesztések:

A támogatott projekt keretében megvalósításra tervezett beruházási elemek, fejlesztési tevékenységek rövid bemutatása, a várt eredmények ismertetésével:

  • az erdei iskola központi épületegyüttesénél kialakítunk egy fából készült, tájba illő nyitott fészert (szaletli), amely fedett, de nem zárt szabadtéri foglalkoztatóként, esőbeállóként fog működni
  • készítünk egy részben fedett, oldalról nyitott faszerkezetes gyógynövényszárítót, tájba illő és az épületekhez szervesen kapcsolódó formában; szabadtéri de fedett foglalkoztatóként, kifejezetten alkalmas különféle gyógynövények szárítására és az ezzel kapcsolatos bemutatóra, gyakorlati foglalkoztatásra
  • a meglévő központi tanoda épületének előterét fedett kialakítással bővítjük, amely jellemzően faszerkezetes, tájba illő és az épülethez szervesen kapcsolódó megoldás lesz; szintén alkalmas lehet eső esetén kültéri tartózkodásra, óvja az épületet és kulturáltabb bejutást tesz lehetővé
  • az alternatív energiaellátás szükséges szintre való bővítésének érdekében beszerzünk 4 db napelemet, 2 db szélkereket és a hozzájuk kapcsolódó kiépítési elemeket és betáplálási rendszert, amelyek a központi épületegyüttes két épületére (tanoda, szalmaház) kerül felszerelésre
  • a környezetbarát vízellátás érdekében a központi épületeknél kiépítünk egy ivóvíz-kutat és a betápláláshoz szükséges hálózati rendszert
  • szintén a környezetbarát víznyerés érdekében két zárt rendszerű esővízgyűjtő és szállító rendszert alakítunk ki a központi tanodánál és szalmaháznál
  • külső és belső akadálymentesítést végzünk a központi épületegyüttesnél, amely révén könnyebben tudnak mozogni a mozgássérült, kerekesszékes látogatók, elérhetőbbé válik számukra a különböző programok helyszínei és a mindennapi élet az erdei iskolában
  • az oktatás és bemutatás színvonalának növelése érdekében oktatási segédeszközöket szerzünk be: 3 db alapszintű bipoláris mikroszkópot, 5 db alapszintű kézi keresőtávcsövet és 10 db kézi nagyítót
  • interaktív, hangos, Braille-írást is tartalmazó, nagyméretű tematikus információközlő szabadtéri táblát készítünk, 2 db-ot, amely kapcsolódik két minősített programunkhoz: „alternatív energia a gyakorlatban”, „állatok testközelben”
  • erdei iskola tematikus szakanyag-modul kidolgozása gyermekek számára, 5 témakörben, témakörönként 500 példányban kiadva
  • erdei iskola tematikus szakanyag-modul kidolgozása pedagógusok számára, 5 témakörben, témakörönként 500 példányban kiadva

A beruházási elemek megvalósulását különböző előkészítési (tanulmányok és építési kiviteli tervek készítése), lebonyolítási (közbeszerzési, projektmenedzsment, tájékoztatási, műszaki ellenőri és könyvvizsgálói) tevékenységek segítik.

A projekt finanszírozása az Európai Unió Európai Regionális Fejlesztési Alapjának hozzájárulásával valósul meg.

Környezeti nevelés

A cél olyan ökológiai szemléletmód kialakítása, ami biztosítja, hogy a gyerekek ne veszítsék el a kapcsolatukat a földdel, az évszakok változásával, a természet ritmusával, az élővilág szépségével, titokzatosságával.

Magyarországi Élőfalvak

„Ismerjük meg a természetet és a természetünket, hogy képesek legyünk örülni egy olyan világnak ami a harmónia és helyes arányok szerint működik, és mert nincs jó élet a hamisságban.”

 

Szelíd energia

A tanösvény a Nomád Tábor területén fölállított 10 állomásból és az állomásokon működő szelíd energia berendezésekből áll.

Fenntarthatóság

A szerves- gazdálkodási programunkkal partnere szeretnénk lenni mindazoknak, akik érintettek és érdekeltek a fönntarthatósági programokban.